خستگى چشم


 

مترجمان* :
دکتر حسن کریمی یزدی
دکتر پدرام مصطفایی



 
ساموئل گوليورى »استاديار و متخصص چشم از دانشگاه، مونت سيانى نيويورك« مى‏گويد: حدود 40 تا 45 سالگى، قدرت تمركز چشم كم‏كم كاهش مى‏يابد و منجر به خستگى چشم مى‏شود. اين روندى است كه براى هر كس به صورت تدريجى اتفاق مى‏افتد. اما اگر شما در تمام روز به صفحه نمايش تلويزيون يا كامپيوتر خيره شويد ممكن است در هر سنى دچار خستگى چشم شويد.
اگر در هنگام خواندن كارت پستال‏ها و يا صفحه نمايش دچار خستگى چشم مى‏شويد، پيشنهادهاى زير مى‏تواند به شما كمك كند.

به نور كافى اهميت بدهيد.
 

دكتر گاليور مى‏گويد: خواندن در نور كم باعث آسيب به چشمان‏تان نمى‏شود ولى اگر نور تمايز كافى را براى شما به وجو نياورد، چشم دچار خستگى مى‏شود. از لامپى كه نور را مستقيما به چشم منعكس مى‏كند، استفاده نكنيد.

نمره صحيح انتخاب كنيد.
 

پزشك شما بهترين قاضى براى انتخاب عينك مطالعه است. ضعيف‏ترين عينكى را كه به شما قدرت خواندن از فاصله مورد نظرتان را مى‏دهد، انتخاب كنيد. اگر نوع بسيار قوى آن را انتخاب كنيد، فاصله‏ى نزديك مورد نظر را خوب مى‏بينيد اما اشياى دورتر از اين فاصله به صورت تار ديده خواهند شد.

در بين كارتان وقفه بيندازيد.
 

اگر شش تا هشت ساعت از كامپيوتر استفاده مى‏كنيد، هر دو تا سه ساعت يك بار استراحتى بكنيد؛ چاى بخوريد، حمام برويد، به هر حال ده تا پانزده دقيقه چشم‏تان را از روى صفحه مانيتور برداريد.

صفحه نمايش را تاريك كنيد.
 

تنها اعداد و حروف بر صفحه نمايش شما وجود ندارد، بلكه لامپ‏هاى كوچكى در آن هست كه نور را مستقيما به چشم‏تان مى‏فرستد. دكتر گاليورى مى‏گويد: حروف را زياد روشن نكنيد. روشنى صفحه را كم كنيد و سپس كنتراست را تنظيم كنيد تا تمايز لازم ايجاد شود. يك نكته اضافى: يك مداد برداريد و روى دكمه تنظيم علامت بزنيد. در اين صورت اگر كسى تنظيم رايانه شما را به هم زده است مى‏توانيد دوباره بر اساس علامت‏هاى گذشته، آن را تنظيم كنيد.

در سايه كار كنيد.
 

هنگامى كه صحبت از بين بردن خستگى چشم مى‏شود، بهتر است رايانه را در تاريكى قرار دهيد. با درست كردن يك سرپوش، صفحه نمايش را در سايه قرار دهيد.

با بستن چشم‏ها جلوى نور را بگيريد.
 

متخصصان ما مى‏گويند: بهترين راه براى بهبودى خستگى چشم، استراحت چشم‏هاست. يعنى هنگامى كه نياز به باز بودن چشم نيست آن را ببنديد. افرادى كه از اين تكنيك استفاده مى‏كنند مى‏گويند كه چشم‏هاى‏شان واقعا بهتر شده است.

براى استراحت به چاى روى آوريد.
 

اما آن را نخوريد، بلكه روى چشم بگذاريد. اشنايدر مى‏گويد: يك حوله تميز برداريد و آن را داخل چاى تازه دم بگذاريد، دراز بكشيد و حوله گرم را روى چشم‏هاى بسته به مدت ده تا پانزده دقيقه بگذاريد. اين كار باعث از بين رفتن خستگى چشم‏ها مى‏شود. مراقب باشيد كه چاى را روى چشم نريزيد و اجازه دهيد بعد از جوش آمدن چاى و قبل از قرار دادن حوله در آن، چاى مقدارى خنك شود.

هشدار پزشكى
 

مشكلاتى كه به مراجعه به پزشك نياز دارند.
 

گاهى اوقات، خستگى چشم چيزى بيشتر از عبور از سن 40 سالگى است. دكتر ديويد گاتيون مى‏گويد: خستگى چشم مى‏تواند بر اثر عدم تعادل و تنظيم چشم‏ها ايجاد شود. در اين صورت بايد به چشم پزشك مراجعه كنيد تا با انجام ورزش‏هاى خاص، عينك‏هاى مخصوص و يا در صورت لزوم جراحى عضلات چشمى، چشم‏تان را دوباره به حالت مناسب درآوريد.
همه متخصصان متفق القولند كه در صورت درد در چشم و يا حساسيت به نور بايد سريعا به چشم پزشك مراجعه كنيد.

چشمك بزنيد.
 

چشم‏ها براى خود، ماساژ دهنده مخصوص دارند: سيصد بار در روز به صورت ارادى چشمك بزنيد. هر چشمكى كه مى‏زنيد، چشم‏ها را تميز مى‏كند و ماساژ كوچكى به آنها مى‏دهد.
منبع : دايرة المعارف پزشك خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پي‌نوشت‌ها:
 

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387